söndag 7 februari 2010

Att ta sig vatten över huvudet.....

Det finns många konstiga uttryck hos människorna tycker jag och det är inte alla jag förstår. Men ibland så fattar jag genom mina vardagliga erfarenheter ett och annat. Man kan säga att det går upp ett ljus! (Ett lysande exempel, eller hur?)

"Att ta sig vatten över huvudet" - jag har alltid trott att det betyder att matte duschar mig, för då brukar både hon och jag bli blöta på hela kroppen. Men det har jag föstått inte är den egentliga betydelsen. Jag har erfarit detta!
Varje dag när jag ska gå ut och "rasta mig" får jag ta mig vatten över huvudet. Det är ju nämligen nästan omöjligt nu att ta sig fram i snön utan att "drunkna". Inte lätt att kissa inte, och det andra ska vi inte tala om. Så jag tar mig vatten över huvudet varenda gång. Bara sjunker ner i snön, långt ner.
Jag måste förundra mig över mina lappisvänner i norr som har det så här varje vinter. Tur man inte är tax eller ve och fasa pekinges!!!

Lättare att vara älg med långa ben. De finns runt om mig hela tiden, igår kväll hoppade jag efter en några meter. De ligger fortfarande och vilar sig precis i skogskanten här hemma och det är så många spår att följa, men som sagt det är att ta sig vatten över huvudet just nu.....

Be careful out there!

2 kommentarer:

  1. Hej Deijja ! Måste bara säga att vi klarar oss alldeles utmärkt i all denna snö , vi kör fram som små plogbilar i trädgården .
    Kram från alla dina Pekingesevänner i Häradsö !

    SvaraRadera