lördag 21 november 2009

Lussekatter!

En hund kan äta många djur som inte matte tycker man ska äta; sorkar, möss, ödlor och annat rörligt. Men det finns också djur som matte alldeles frivilligt serverar.
Idag har jag ätit LUSSEKATT!
Den jamade ingenting och pep inte när jag bet till. Och inte hade den päls, heller! Och den smakade misstänkt likt en bulle.
Jag var då tvungen att kolla i wikipedia.( Ja, jag hittar faktiskt dit, man vill väl vara allmänbildad!).

Jag citerar:
Det var i Tyskland på 1600-talet som seden med lussekatt kom till. Djävulen, i kattens skepnad, gav barn stryk, medan Jesus i form av ett barn delade ut bullar till snälla barn. För att hålla den ljuskygge djävulen borta färgades lussebullarna med den gula saffranskryddan. De ljusa bullarna ansågs skrämma bort Lusse, alltså Lucifer.

Då förstår jag varför det inte heter lussehund! En hund skulle aldrig bli boning för Lucifer. Vi är alldeles för godhjärtade och trogna för det!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar